Social media steeds populairder onder ouderen

Social media steeds populairder onder ouderen

De afgelopen jaren waagden steeds meer 65-plussers zich op apps als Facebook en WhatsApp. De grootste stijging is te zien bij 65- tot 75-jarigen.
De afgelopen jaren waagden steeds meer 65-plussers zich op apps als Facebook en WhatsApp. De grootste stijging is te zien bij 65- tot 75-jarigen.

Social media steeds populairder onder ouderen

Jaren geleden kon je waarschijnlijk nog makkelijk ouderen vinden die er geen behoefte aan hadden om in de wereld van social media te duiken. Echter, de afgelopen jaren waagden steeds meer 65-plussers zich op apps als Facebook en WhatsApp.

Grootste stijging bij 65- tot 75-jarigen

De stijging is vooral duidelijk te zien bij mensen met een leeftijd tussen 65 en 75. In 2014 maakte slechts 40 procent van deze leeftijdsgroep gebruik van social media. In 2019 was dit percentage gegroeid tot 76. Ook de 75-plussers bleven niet achter bij deze ontwikkeling. Waar in 2014 13 procent van hen weleens gebruikmaakte van social media, was dit aantal in vijf jaar tijd uitgegroeid tot 40 procent. Onder de socialmedia-apps is WhatsApp het populairst volgens onderzoek van het CBS.

Grafiek van het aantal tekstberichten dat per leeftijdscategorie wordt uitgewisseld in 2014 ten opzichte van 2019 (bron: CBS).

Tekstberichten zijn in trek

In 2019 stuurde 84 procent van de inwoners van Nederland met een leeftijd van twaalf jaar en ouder weleens een tekstbericht met behulp van een socialmediaplatform. Vooral WhatsApp was hierbij in trek. De 65- tot 75-jarigen maakten een grote inhaalslag. In deze leeftijdscategorie gaf 70 procent in 2019 te kennen dat zij wel eens een tekstbericht stuurden. Dit was in 2014 slechts 25 procent. Bij de 75-plussers is het percentage in vijf jaar tijd bijna vervijfvoudigd van 7 naar 34 procent.

Sociaal netwerk gebruik

Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent. Ter vergelijking: in 2019 was 63 procent van de 12-plussers actief op zulke netwerken.

Internetbellen

In de leeftijdscategorie 65- tot 75-jarigen maakte 19 procent in 2014 gebruik van internetbellen. Dit aantal groeide in vijf jaar tijd uit tot 41 procent. Onder de 75-plussers is internetbellen nog niet zo populair. Slechts 18 procent maakte hier gebruik van in 2019 ten opzichte van 6 procent in 2014.

Waarom maken ouderen steeds vaker gebruik van social media?

Het lijkt erop dat steeds meer ouderen meegaan met de tijd. Naar de reden is enkel te gissen. Waarschijnlijk is het gebruik van social media aanstekelijk en natuurlijk is het ook best een leuk tijdverdrijf, wanneer men eenmaal weet hoe het werkt. Daarnaast waren degenen die in 2014 nog 60 waren en misschien toen al gebruikmaakten van social media, vijf jaar later onderdeel van de 65- tot 75-jarigen. Ten slotte is het verkrijgen van een goedkoop internet-abonnement makkelijker geworden. Mede hierdoor hebben vrijwel alle huishoudens tegenwoordig internet.

Interessant? Blijf op de hoogte!

Ontvang een e-mail als de informatie is bijgewerkt. Maximaal 2 per jaar en niets anders dan dat.

Inschrijven
Inspireer anderen en deel deze pagina!:

Facebook logo

LinkedIn logo

Twitter logo