Vrijwel iedereen houdt ervan om spelletjes te spelen: het ‘Ouderwets gezellig’ rond de tafel met vrienden of familie kaarten of een bordspel doen blijft voor velen een groot plezier. Dit kan je dan ook zien aan de verkoop van bijvoorbeeld het populaire bordspel ‘Catan’. Sinds de introductie in de jaren 90 zijn er van dit spel alleen al meer dan 27 miljoen exemplaren verkocht.
Er zijn echter niet alleen spellen die je aan tafel kan spelen. Het is inmiddels heel gewoon dat een groot aantal spellen ook op de computer gespeeld kunnen worden. Deze computerspellen worden vaak games genoemd. De eerste versies van games speelde je vaak alleen. Bovendien had je een (dure) computer of spelcomputer nodig. Dit is vandaag de dag niet meer het geval. Sterke technologische verbeteringen maken het mogelijk dat je op vrijwel alle soorten computers kan gamen. Deze relatief nieuwe vorm van vermaak is dan ook ongekend populair. Om de ‘Catan’ verkoopcijfers in perspectief te plaatsen: van de eerste spelcomputer van Sony, de PlayStation, zijn tussen 1995 en 2005 maar liefst 100 miljoen stuks verkocht!
De jeugd speelt een belangrijke rol in de groei van het aantal gamers zoals blijkt uit onderstaande alinea “Gamen door de jeugd”.
Ook dit komt vooral door enorme verbeteringen van onze technologie. Onze mobiele telefoons hebben sinds kort vrijwel net zo veel rekenkracht als een gemiddelde computer en deze technologische hoogstandjes met grote, mooie schermen maken het dan ook mogelijk om zelfs buitenshuis een enorm aantal games te kunnen spelen. Verder maken gamers met dank aan de hoge snelheid en beschikbaarheid van het internet ook steeds meer verbinding met anderen. Dit zijn vaak bekenden (en dit komt dan ook goed van pas in een tijd als deze), maar soms zijn dit ook onbekenden waarmee of waartegen vervolgens gespeeld wordt. Deze vormen van gamen maken een sterke groei door. Zowel het online gamen als het gamen op de mobiele telefoon neemt de laatste tijd flink in frequentie toe. Zie hierover ook de paragrafen “Online gaming steeds populairder” en “Gebruik van mobiele telefoon om te internetten”.
Uit cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut blijkt dat de tijdsbesteding aan gamen door de jeugd groot is. Er wordt vaak gegamed: dagelijks door 35 procent van de basisschoolleerlingen en 27 procent van de middelbareschoolleerlingen. Verder wordt er vaak ook nog eens te lang gegamed: minstens 4 uur door 9 procent van de basisschoolleerlingen en door 11 procent van de middelbareschoolleerlingen.
Hierbij blijkt ook dat jongens vaker en langer gamen dan meisjes: 43 procent van de jongens van 12 tot en met 16 jaar oud gamet dagelijks, terwijl dit bij de meisjes slechts 11 procent is. In het basisonderwijs gaat het om bijna 50 procent van de jongens en 20 procent van de meisjes.
Onderstaande afbeelding toont 4 grafieken op basis van CBS cijfers voor de periode 2012 tot en met 2019 met informatie over:
Uit deze cijfers blijkt een sterke toename van het internetgebruik in het algemeen en het internet gebruik om muziek te luisteren of online te gamen in het bijzonder.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de bedrijfstak “loterijen en kansspelen” in Nederland in 2018 een omzet van ruim 2,5 miljard euro had. De toegevoegde waarde van deze bedrijfstak (het omzetbedrag waar de waarde van de uitgekeerde prijzen is afgehaald) bedroeg bijna 1,4 miljard.
De laatste cijfers van het CBS over illegaal gokken komen uit 2015. Hieruit bleek dat illegale aanbieders 170 miljoen aan gokopbrengsten hadden. Dit was in dat jaar 9 procent van de totale opbrengst van loterij- en kansspelaanbieders.
In 2016 heeft Onderzoeksbureau Intraval een onderzoek naar gokgedrag gedaan. Hierbij hebben 6000 mensen van 16 jaar en ouder diverse vragen over hun gokgedrag beantwoord. Hieruit bleek dat 12% van de Nederlanders nog nooit gegokt had en dat 88% van de bevolking wel eens met kansspelen meegedaan heeft. In dit onderzoek werd er ook gevraagd naar het soort kansspel dat gespeeld wordt. Hieruit blijkt dat loterijen het populairst zijn: 54,4% van de ondervraagden had in het jaar voor het onderzoek (2015) in een loterij meegespeeld. Zie onderstaande tabel:
Type kansspel | Deelname percentage |
---|---|
Loterijen | 54,40 % |
Krasloterij | 9,50 % |
Gokkasten | 6,20 % |
Bingo | 5,60 % |
Casinospelen | 5,50 % |
Poker | 1,90 % |
Wedden op sportwedstrijden | 1,40 % |
Het onderzoek toont verder cijfers over het percentage online kansspelen dat in het onderzochte jaar gespeeld werd. Zie ook hier onderstaande tabel:
Leeftijd | Type online kansspel | Deelname percentage |
---|---|---|
12-16 jaar | Online gokken | 24,50 % |
15 jaar | Online gokken | 13,40 % |
17-18 jaar | Online gokken | 28,00 % |
12-16 jaar | Online gokken voor geld | 4,50 % |
15 jaar | Online gokken voor geld | 5,70 % |
17-18 jaar | Online gokken voor geld | 11,10 % |
Er is een ruime keuze aan online gokspellen. Tot de meest gespeelde online kansspellen behoren bekende spellen zoals Bingo en Roulette maar ook voor Nederlands publiek minder bekende spellen zoals Pai Gow Poker en Baccarat.
Advertentie:
Ontvang een e-mail als de informatie is bijgewerkt. Maximaal 2 per jaar en niets anders dan dat.
InschrijvenJouw steun in de vorm van een donatie (bijvoorbeeld voor een kopje koffie) of het verder bekend maken van AlleCijfers door deze pagina met anderen te delen is van harte welkom!