Wiskunde C eindexamens: cijfers, N-termen en onvoldoendes

Aantal examenkandidaten wiskunde C
In 2023 hebben 1.065 leerlingen examen in wiskunde C gedaan.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het aantal examenkandidaten voor wiskunde C per soort middelbareschool voor de periode 2010 tot en met 2023. Alleen de data van 2020 ontbreken. In 2020 is het Centraal Eindexamen niet doorgegaan als gevolg van de Corona pandemie.

Wiskunde C, gemiddeld aantal examenkandidaten per soort opleiding:

  • Jaarlijks doen gemiddeld 1.721 VWO leerlingen examen in wiskunde C.
Wiskunde C: gemiddelde cijfers per jaar
In 2023 was 5,90 het gemiddelde cijfer voor het wiskunde C examen.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het gemiddelde cijfer dat per examenjaar voor wiskunde C behaald is. Gebruik het filter boven de grafiek om een type opleiding te kiezen.

Wiskunde C, gemiddelde cijfers over de examenjaren per soort opleiding:

  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen wiskunde C door VWO leerlingen is 6,28.

Advertentie:

N-term wiskunde C per jaar
De gemiddelde N-term bij wiskunde C was 1,20 in 2023.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont per jaar welke N-term voor wiskunde C is gebruikt. De N-termen worden getoond voor de periode 2010 tot en met 2023.

Wiskunde C, N-term gemiddeld over de examenjaren 2010 tot en met 2023 per opleiding:

  • De n-term voor het VWO examen wiskunde C was gemiddeld 0,94.
Wiskunde C: percentage onvoldoendes per jaar
Het percentage onvoldoendes bij wiskunde C was 36% in 2023.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het gemiddelde cijfer dat per examenjaar voor wiskunde C behaald is. Gebruik het filter boven de grafiek om een type opleiding te kiezen.

Wiskunde C, gemiddelde cijfers over de examenjaren per soort opleiding:

  • Het percentage onvoldoendes voor het VWO examen wiskunde C was gemiddeld 25%.
Definities en gebruikte bronnen
Definities:
N-term
De N-term is een variabele die bij alle eindexamenvakken wordt gebruikt om de moeilijkheidsgraad van een examen te compenseren. N-term staat voor ‘normeringsterm’. Bij het opstellen van een eindexamen wordt geprobeerd om een examen te maken dat vergelijkbaar is met voorgaande jaren qua moeilijkheid. Om ervoor te zorgen dat leerlingen niet benadeeld worden door een moeilijk examen of juist een oneerlijk voordeel krijgen bij een makkelijk examen, wordt de N-term toegepast.
De N-term is een getal tussen de 0,0 en 2,0 (meestal afgerond op één decimaal), waarbij 1,0 als norm wordt genomen. Bij een moeilijker examen kan een hogere N-term worden toegekend, hiermee worden de behaalde scores iets verhoogd. Bij een makkelijker examen kan een lagere N-term worden toegekend, bijvoorbeeld 0,8 of 0,9. Dit zal de behaalde scores van de leerlingen iets verlagen.
Gebruikte datasets:

De gebruikte data komen van Stichting Cito. Zij voeren in opdracht van het CvTE jaarlijks een analyse uit op de gemaakte examens. Deze analyse wordt opgeleverd in een examenverslag met de behaalde resultaten op het VMBO, de HAVO en het VWO. De data die voor deze pagina is gebruikt is door Stichting Cito als open data gepubliceerd.

CvTE staat voor College voor Toetsen en Examens. Het is een onafhankelijk orgaan in Nederland dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, vaststelling en kwaliteitsborging van de centrale examens in het voortgezet onderwijs.

Advertentie:

Interessant? Blijf op de hoogte!

Ontvang een e-mail als de informatie is bijgewerkt. Maximaal 2 per jaar en niets anders dan dat.

Inschrijven
Bedankje voor "alle cijfers"

Jouw steun in de vorm van een donatie (bijvoorbeeld voor een kopje koffie) of het verder bekend maken van AlleCijfers door deze pagina met anderen te delen is van harte welkom!

Inspireer anderen en deel deze pagina:
Deel deze pagina: