Aardrijkskunde eindexamens: cijfers, N-termen en onvoldoendes

De n-termen van de eindexamens voor Aardrijkskunde in 2024 per soort opleiding zijn: VMBO-GT-TL: 1.3 / HAVO: 1.8 / VWO: 1.7.

Aantal examenkandidaten aardrijkskunde
In 2023 hebben 57.444 leerlingen examen in aardrijkskunde gedaan.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het aantal examenkandidaten voor aardrijkskunde per soort middelbareschool voor de periode 2000 tot en met 2023. Alleen de data van 2020 ontbreken. In 2020 is het Centraal Eindexamen niet doorgegaan als gevolg van de Corona pandemie.

Aardrijkskunde, gemiddeld aantal examenkandidaten per soort opleiding:

  • Jaarlijks doen gemiddeld 535 leerlingen op de VMBO Basisberoepsgerichte leerweg examen in aardrijkskunde.
  • Jaarlijks doen gemiddeld 708 leerlingen op de VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg examen in aardrijkskunde.
  • Jaarlijks doen gemiddeld 17.059 leerlingen op de VMBO Gemengde & Theoretische leerweg examen in aardrijkskunde.
  • Jaarlijks doen gemiddeld 20.484 HAVO leerlingen examen in aardrijkskunde.
  • Jaarlijks doen gemiddeld 12.952 VWO leerlingen examen in aardrijkskunde.
Aardrijkskunde: gemiddelde cijfers per jaar
In 2023 was 6,27 het gemiddelde cijfer voor het aardrijkskunde examen.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het gemiddelde cijfer dat per examenjaar voor aardrijkskunde behaald is. Gebruik het filter boven de grafiek om een type opleiding te kiezen.

Aardrijkskunde, gemiddelde cijfers over de examenjaren per soort opleiding:

  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen aardrijkskunde door leerlingen op de VMBO Basisberoepsgerichte leerweg is 6,37.
  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen aardrijkskunde door leerlingen op de VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg is 6,10.
  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen aardrijkskunde door leerlingen op de VMBO Gemengde & Theoretische leerweg is 6,27.
  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen aardrijkskunde door HAVO leerlingen is 6,12.
  • Het meerjarig gemiddelde cijfer voor het examen aardrijkskunde door VWO leerlingen is 6,22.

Advertentie:

N-term aardrijkskunde per jaar
De gemiddelde N-term bij aardrijkskunde was 1,17 in 2023.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont per jaar welke N-term voor aardrijkskunde is gebruikt. De N-termen worden getoond voor de periode 2000 tot en met 2023.

Aardrijkskunde, N-term gemiddeld over de examenjaren 2000 tot en met 2023 per opleiding:

  • De n-term voor het VMBO Basis examen aardrijkskunde was gemiddeld 0,71.
  • De n-term voor het VMBO Kader examen aardrijkskunde was gemiddeld 1,24.
  • De n-term voor het VMBO Gemengde & Theoretische examen aardrijkskunde was gemiddeld 0,88.
  • De n-term voor het HAVO examen aardrijkskunde was gemiddeld 1,29.
  • De n-term voor het VWO examen aardrijkskunde was gemiddeld 0,97.
Aardrijkskunde: percentage onvoldoendes per jaar
Het percentage onvoldoendes bij aardrijkskunde was 20% in 2023.








Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.






Bovenstaande grafiek toont het gemiddelde cijfer dat per examenjaar voor aardrijkskunde behaald is. Gebruik het filter boven de grafiek om een type opleiding te kiezen.

Aardrijkskunde, gemiddelde cijfers over de examenjaren per soort opleiding:

  • Het percentage onvoldoendes voor het VMBO Basis examen aardrijkskunde was gemiddeld 16%.
  • Het percentage onvoldoendes voor het VMBO Kader examen aardrijkskunde was gemiddeld 24%.
  • Het percentage onvoldoendes voor het VMBO Gemengde & Theoretische examen aardrijkskunde was gemiddeld 19%.
  • Het percentage onvoldoendes voor het HAVO examen aardrijkskunde was gemiddeld 25%.
  • Het percentage onvoldoendes voor het VWO examen aardrijkskunde was gemiddeld 21%.
Definities en gebruikte bronnen
Definities:
N-term
De N-term is een variabele die bij alle eindexamenvakken wordt gebruikt om de moeilijkheidsgraad van een examen te compenseren. N-term staat voor ‘normeringsterm’. Bij het opstellen van een eindexamen wordt geprobeerd om een examen te maken dat vergelijkbaar is met voorgaande jaren qua moeilijkheid. Om ervoor te zorgen dat leerlingen niet benadeeld worden door een moeilijk examen of juist een oneerlijk voordeel krijgen bij een makkelijk examen, wordt de N-term toegepast.
De N-term is een getal tussen de 0,0 en 2,0 (meestal afgerond op één decimaal), waarbij 1,0 als norm wordt genomen. Bij een moeilijker examen kan een hogere N-term worden toegekend, hiermee worden de behaalde scores iets verhoogd. Bij een makkelijker examen kan een lagere N-term worden toegekend, bijvoorbeeld 0,8 of 0,9. Dit zal de behaalde scores van de leerlingen iets verlagen.
Gebruikte datasets:

De gebruikte data komen van Stichting Cito. Zij voeren in opdracht van het CvTE jaarlijks een analyse uit op de gemaakte examens. Deze analyse wordt opgeleverd in een examenverslag met de behaalde resultaten op het VMBO, de HAVO en het VWO. De data die voor deze pagina is gebruikt is door Stichting Cito als open data gepubliceerd.

CvTE staat voor College voor Toetsen en Examens. Het is een onafhankelijk orgaan in Nederland dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, vaststelling en kwaliteitsborging van de centrale examens in het voortgezet onderwijs.

Advertentie:

Interessant? Blijf op de hoogte!

Ontvang een e-mail als de informatie is bijgewerkt. Maximaal 2 per jaar en niets anders dan dat.

Inschrijven
Bedankje voor "alle cijfers"

Jouw steun in de vorm van een donatie (bijvoorbeeld voor een kopje koffie) of het verder bekend maken van AlleCijfers door deze pagina met anderen te delen is van harte welkom!

Inspireer anderen en deel deze pagina:
Deel deze pagina: