Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Onderstaande tabel toont het aantal leerlingen per schooljaar dat bij (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal is ingeschreven:
Schooljaar | Aantal leerlingen De Fakkel Roosendaal | % verschil t.o.v. vorig schooljaar |
---|---|---|
2023-2024 | 131 | 3,15% |
2022-2023 | 127 | -3,79% |
2021-2022 | 132 | -2,94% |
2020-2021 | 136 | -4,90% |
2019-2020 | 143 | 5,1% |
2018-2019 | 136 | 11% |
2017-2018 | 123 | 21% |
2016-2017 | 102 | -13% |
2015-2016 | 117 | -11% |
2014-2015 | 131 | 3,97% |
2013-2014 | 126 | 1,61% |
2012-2013 | 124 | -6,8% |
2011-2012 | 133 | -8,3% |
2010-2011 | 145 | geen data |
Het aantal leerlingen per schooljaar is bepaald op basis van de data van DUO over leerlingen per schoolvestiging. Hierbij geldt het aantal leerlingen dat op peildatum 1 oktober van ieder schooljaar bij de schoolvestiging was ingeschreven. De schooljaren met het hoogste aantal leerlingen waren 2010-2011 (145 leerlingen) en 2019-2020 (143 leerlingen).
(Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal biedt primair onderwijs van het type "(Voortgezet) Speciaal Onderwijs" met de denominatie "Rooms-Katholiek" aan 131 leerlingen in schooljaar 2023-2024. Er zijn 6 scholen met "De Fakkel" in hun naam.
Advertentie:
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
De schaal van de grafiek loopt van de minimale waarde van 503 tot de maximale waarde van 548 die in het schooljaar 2022-2023 in Nederland door scholen op de Cito toets is gescoord (zie deze uitleg). Hierbij zijn de laagste 10% scores rood, de volgende 15% oranje en de hoogste 25% scores groen gekleurd (25% van de scholen haalt minder dan 532 punten en 25% van de scholen scoort meer dan 537 punten).
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Bekijk ook de toetscores van de andere scholen in Roosendaal. En bekijk ook het overzicht van de verschillende soorten toetsen en de scores per toets.
Soorten toetsenVoor De Fakkel Roosendaal zijn helaas geen gegevens beschikbaar over de uitstroom van groep 8 leerlingen naar de middelbare school. De vestiging komt niet voor in de open data over schooladviezen en uitstroom van DUO.
Vestigingsnaam: (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal.
BRIN en vestigingsnummer: 02RH01.
Denominatie: Rooms-Katholiek.
Soort onderwijs: (Voortgezet) Speciaal Onderwijs.
Schoolnaam: Het Aventurijncollege.
Schoolbestuur: Het Driespan. Bestuursnummer: 41200.
Adres: Van Goghlaan 8, 4703JB, Roosendaal. Gemeente Roosendaal, Noord-Brabant. Telefoon: 0165538151.
Website van de school: https://www.koraal.nl/speciaal-onderwijs/het-driespan
Titel van de website: Het Driespan
Beschrijving van de website: In de regio West-Brabant is Koraal sterk vertegenwoordigd door de scholen van Het Driespan. Er zijn vijf scholen voor speciaal onderwijs (so) die onderwijs verzorgen aan leerlingen van ongeveer 4 tot 13 jaar.
Organisatiestructuur: (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal is 1 van de 8 vestigingen in het primair onderwijs binnen de school Het Aventurijncollege. En 1 van de 13 primair onderwijs vestigingen binnen het bestuur Het Driespan. Daarbij vallen er 3 verschillende scholen binnen dit bestuur. Er zijn 575 vestigingen in het primair onderwijs met deze organisatiestructuur met meer dan 1 vestiging bij 1 school en meerdere scholen binnen het bestuur (op een totaal van 7.029 primair onderwijs schoolvestigingen).
Vakantiespreiding: (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal valt in de vakantieregio Zuid Nederland.
De gemiddelde afstand tussen het woonadres van een leerling en het adres van de school is 7.615 meter. De gemiddelde afstand voor heel Roosendaal is 2.066 meter.
De afstand is berekend op basis van de RD-coördinaten van de 4 cijferige postcode van de leerling en de volledige postcode van de schoolvestiging. Omdat de berekening op basis van een 4-cijferige postcode van de leerling gebeurt, is er sprake van een beperkte nauwkeurigheid. Als de postcode van de leerling en vestiging gelijk zijn op basis van de eerste 4 tekens van een postcode, dan is de berekende afstand 0, terwijl die in werkelijkheid groter zal zijn.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Onderstaande tabel toont het aantal leerlingen van De Fakkel Roosendaal per postcode van het huisadres van de leerling. Er is een kolom per schooljaar en de eerste kolom toont de som van het aantal leerlingen over alle schooljaren. De gegevens zijn van hoog naar laag gesorteerd op het aantal leerlingen per postcode in schooljaar 2023-2024. Er worden alleen postcodes weergeven waarbij het aantal leerlingen dat in schooljaar 2023-2024 naar De Fakkel Roosendaal is gegaan minimaal vijf of meer leerlingen is.
Postcode | Totaal schooljaren | 2023-2024 | 2022-2023 | 2021-2022 | 2020-2021 | 2019-2020 | 2018-2019 | 2017-2018 | 2016-2017 | 2015-2016 | 2014-2015 | 2013-2014 | 2012-2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4761 | 102 | 15 | 11 | 9 | 9 | 10 | 8 | 9 | 9 | 7 | 5 | 6 | 4 |
4731 | 172 | 13 | 20 | 16 | 16 | 15 | 15 | 14 | 16 | 15 | 10 | 11 | 11 |
4702 | 141 | 12 | 12 | 12 | 14 | 14 | 13 | 10 | 10 | 11 | 16 | 9 | 8 |
4703 | 121 | 11 | 9 | 7 | 12 | 13 | 13 | 13 | 9 | 9 | 10 | 8 | 7 |
4707 | 154 | 11 | 15 | 13 | 12 | 16 | 17 | 15 | 8 | 13 | 13 | 10 | 11 |
4711 | 58 | 10 | 8 | 10 | 7 | 3 | 6 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 |
4714 | 19 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 |
4793 | 35 | 5 | 4 | 6 | 5 | 2 | 2 | 3 | 0 | 1 | 3 | 4 | 0 |
De meeste leerlingen (15) van De Fakkel Roosendaal wonen in schooljaar 2023-2024 in postcodegebied 4761.
Vanaf schooljaar 2023-2024 mogen de gegevens alleen gedeeld worden als er minimaal vijf leerlingen uit een postcodegebied komen. Kleinere gebieden zijn daarom samengevoegd tot de categorie overige. Dit als gevolg van de toepassing van de privacyregels uit de AVG door DUO.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
In schooljaar 2023-2024 had (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal 24 leerlingen in de leeftijdsgroep 0-5 jaar, 44 leerlingen in de leeftijdsgroep 6-8 jaar en 61 leerlingen in de leeftijdsgroep 9-12 jaar.
De gestapelde staafgrafiek toont hoeveel leerlingen er per schooljaar en per leeftijdscategorie zijn. De categorieën zijn leerlingen van 0 tot en met 5 jaar (in principe zijn dit kleuters in groep 1 en groep 2 van 4 en 5 jaar). Leerlingen van 6 tot en met 8 jaar vormen de onderbouw, van groep 3, groep 4 en groep 5. Dan volgt de bovenbouw met leerlingen van 9 tot en met 12 jaar in de groepen 6, 7 en 8. In het primair onderwijs komen ook oudere leerlingen voor, met name in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Deze leerlingen vormen het grootste deel van de leeftijdscategorie van 13 jaar en ouder.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Onderstaande tabel toont het aantal leerlingen naar leeftijd dat op peildatum 1 oktober van schooljaar 2023-2024 bij De Fakkel Roosendaal was ingeschreven:
Leeftijd | Aantal leerlingen schooljaar 2023-2024 van De Fakkel Roosendaal |
---|---|
<4 | 0 |
4 | 7 |
5 | 17 |
6 | 17 |
7 | 12 |
8 | 15 |
9 | 12 |
10 | 14 |
11 | 26 |
12 | 9 |
13 | 1 tot 5 |
14 | 0 |
15 | 0 |
16 | 0 |
17 | 0 |
18 | 0 |
19 | 0 |
20 | 0 |
21 | 0 |
22 | 0 |
23 | 0 |
24 | 0 |
25+ | 0 |
Overige | 2 |
26 leerlingen van De Fakkel Roosendaal waren in schooljaar 2023-2024 11 jaar oud.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Gegevens van DUO over het personeel in het primair onderwijs.
Dit deel van de pagina toont de personeelsdata voor de school Het Aventurijncollege. Vestiging (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal is 1 van de 8 primair onderwijs vestigingen binnen de school Het Aventurijncollege en school Het Aventurijncollege valt samen met 3 andere scholen onder het bestuur Het Driespan. De personeelsgegevens zijn alleen beschikbaar voor de school als geheel, de gegevens zijn helaas niet beschikbaar op het niveau van de vestiging. Vanuit DUO zijn personeelsgegevens beschikbaar in zowel aantallen personen als aantallen FTE (Voltijdsmedewerker of Full Time Equivalent in het Engels; FTE is een rekeneenheid voor de omvang van een functie en hierbij staat 1 FTE voor 1 volledige werkweek). De aantallen worden onderverdeeld naar type functie en soort dienstverband en naar geslacht en leeftijd van de medewerkers. De gegevens zijn beschikbaar per bestuur (bevoegd gezag) en per school (instelling, niveau BRIN nummer). De peildatum van de gegevens is 1 oktober. Gebruik het filter boven de grafieken om de data in aantal personen of in FTE (voltijdsmedewerkers) weer te geven. De personeelsgegevens voor alle scholen in de gemeente gemeente Roosendaal zijn in een duidelijk Excel document te downloaden als onderdeel van de download met alle data voor de gemeente Roosendaal.
De dataset voor alle scholen van DUO bevat gegevens over de periode van 2011 tot en met 2023. Hierbij is de data sinds 2021 helaas minder gedetailleerd dan de data over de eerdere jaren. Dit omdat DUO sinds 2021 alleen nog aantallen van 5 of groter publiceert. Het gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat voor een school met 1 persoon directie in de grafiek met personeel naar functiegroep over 2020 nog 1 directiefunctie getoond wordt maar dat deze persoon vanaf 2021 op ‘functie onbekend’ wordt gerapporteerd. Dit is een gevolg van de regelgeving met betrekking tot de de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De door DUO gebruikte bronnen zijn de schoolbesturen (bevoegde gezagen). Zij zijn wettelijk verplicht de gegevens over onderwijspersoneel aan DUO te leveren. Veelal verzorgen salarisverwerkers deze leveringen namens de schoolbesturen. De selectie is op basis van de reguliere formatie inclusief leraren in opleiding. Vervangers, gastdocenten, stagiairs en uitzendkrachten zijn niet meegeteld. Bovenschools personeel wordt wel meegeteld. Bij meerdere dienstverbanden per persoon per BRIN nummer, wordt de functie met de grootste betrekkingsomvang als ‘hoofdfunctie’ gedefinieerd. Deze hoofdfunctie bepaalt de indeling van de persoon in een functiegroep.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Gegevens van DUO over het personeel onderverdeeld naar de aard van het dienstverband van personeel (in vaste of tijdelijke dienst). Gebruik het filter boven de grafiek om de data in aantal personen of in FTE (voltijdsmedewerkers) weer te geven.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Overzicht van het percentage vrouwelijke en mannelijke personeelsleden in personen of FTE. Bekijk meer personeelsgegevens op de pagina over het onderwijsbestuur Het Driespan.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Gebruikte functiegroepen: 1 - Onderwijsgevend personeel, 2 - Onderwijsondersteunend personeel (OOP/OBP), 3- Leraren in opleiding (LIO), 4 - Directie & 5 - Functiegroep onbekend. Onbekend is gebruikt als er minder dan 5 medewerkers in een groep voorkomen. En als de functiegroep van de dienstverbanden vanuit de salarisadministratie niet aan DUO is aangeleverd.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
Overzicht van het percentage personeelsleden in personen of FTE per leeftijdsgroep. Er zijn 7 leeftijdsgroepen gedefinieerd. De eerste groep begint bij ‘jonger dan 15 jaar’ en loopt met stappen van 10 jaar uit tot de laatste leeftijdscategorie die eindigt bij ‘65 jaar en ouder’.
Heel even geduld alsjeblieft: je apparaat laadt de grafieken van Allecijfers.nl.
FTE is een rekeneenheid. 1 FTE staat voor 1 voltijdsmedewerker. Dat is iemand die een volledige werkweek werkt. FTE is Engels voor ‘fulltime-equivalent’. Er zijn 3 categorieën voor het FTE percentage gedefinieerd. Dit zijn: 1 - personen met een betrekkingsomvang tussen de 0 en 0,5 FTE, 2 - personen met een betrekkingsomvang tussen de 0,5 en 0,8 FTE & 3- personen met een betrekkingsomvang die meer is dan 0,8 FTE.
Advertentie:
Type onderzoek | Resultaat | Publicatiedatum | Inspectie | Object |
---|---|---|---|---|
Kwaliteitsonderzoek | Geen eindoordeel | 7 januari 2023 | Toezicht SO vestiging | De Fakkel |
Herstelonderzoek bestuur en scholen/opleidingen | Geen eindoordeel | 7 april 2021 | Toezicht SO vestiging | De Fakkel |
Vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen/opleidingen | Zonder actueel oordeel | 21 februari 2019 | Toezicht SO vestiging | De Fakkel |
Vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen/opleidingen | Geen eindoordeel | 21 februari 2019 | Toezicht SO vestiging | De Fakkel |
Kwaliteitsonderzoek | Geen eindoordeel | 1 augustus 2013 | Toezicht SO vestiging | De Fakkel |
Eindoordeel | Voldoende | 18 juli 2023 | Toezicht Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Oordeel over het financiële beheer | Voldoende | 1 juli 2023 | Toezicht Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
KwaliteitszorgEnAmbitie | Geen samenvattend oordeel | 1 juli 2023 | Toezicht Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Kwaliteitszorg | Voldoende | 7 april 2021 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Financieel beheer | Voldoende | 21 februari 2019 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Continuïteit | Voldoende | 21 februari 2019 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Rechtmatigheid | Voldoende | 21 februari 2019 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Kwaliteitscultuur | Voldoende | 21 februari 2019 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
Verantwoording en dialoog | Voldoende | 21 februari 2019 | Onderzoek Bestuur | Stichting 'Het Driespan' |
De leraren die het onderwijs verzorgen, zijn daartoe bevoegd (WEC, art. 3). | Nee | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school behaalt met haar leerlingen resultaten die ten minste in overeenstemming zijn met de gestelde norm. | 5: niet te beoordelen | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leerlingen behalen sociale en maatschappelijke competenties op het niveau dat ten minste in overeenstemming is met de gestelde norm. | 5: niet te beoordelen | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school voldoet aan de landelijke standaard voor bestendiging. | 5: niet te beoordelen | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school stelt vast of de leerlingen zich ontwikkelen conform het ontwikkelingsperspectief (in het bijzonder de arbeidscompetenties) en maakt naar aanleiding hiervan beredeneerde keuzes. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
Voor het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel biedt de school de kerndoelen aan als te bereiken doelstellingen. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
Het leerstofaanbod van de leerroute sluit aan op de uitstroombestemming. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De voorbereiding op en de uitvoering en begeleiding van de praktijkvorming zijn doeltreffend. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school heeft een veilige leer- en werksituatie voor zowel de leerlingen als het personeel. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De inrichting van het gebouw en de lesruimten getuigen van een veilige en inspirerende leer- en werkomgeving. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De onderwijsactiviteit heeft een doelgerichte opbouw. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leraren geven duidelijke uitleg van de leerstof. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leerlingen krijgen effectieve feedback op hun leerproces. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De leraren stemmen de instructie af op verschillen in instructiebehoeften van leerlingen. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school evalueert regelmatig de kwaliteit van het onderwijsleerproces van het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school heeft een beeld van de competenties en functies die zij nodig acht voor het verzorgen van het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school heeft zicht op de ontwikkelbehoeften van het personeel. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
De school heeft een professionaliseringsbeleid gericht op het (verder) ontwikkelen van de kwaliteit van het personeel dat het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel verzorgt. | 3: voldoende | 20 september 2016 | Onderzoek (V)SO vestiging | Het Berkenhofcollege |
Bekijk de onderliggende inspectierapporten op de website van de Inspectie van het Onderwijs.
Hier zie je 2 van de meer dan 250 onderwerpen die op de pagina over de buurt Scherpdeel getoond worden: (1) Hoeveel jongeren (leeftijd 0 tot 15 jaar) er wonen als percentage van het totaal aantal inwoners. En (2) het gemiddelde inkomen per inwoner per jaar.
Heel even geduld alsjeblieft...
de leeftijdsgegevens worden geladen!
Heel even geduld alsjeblieft...
de inkomensgegevens worden geladen!
Download alle informatie over het (primair) onderwijs in de gemeente Roosendaal. Overzichtelijk met alle onderwerpen voor alle scholen en alle jaren. In meerdere duidelijke Excel documenten.
Download!Jouw steun in de vorm van een donatie (bijvoorbeeld voor een kopje koffie) of het verder bekend maken van AlleCijfers door deze pagina met anderen te delen is van harte welkom!
In de buurt Scherpdeel wonen 300 jongeren en zijn 156 plaatsen voor kinderopvang beschikbaar: 60 bij de buitenschoolse opvang (BSO), 0 bij gastouders (VGO) en 96 bij een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal (KDV). Dit maakt dat er gemiddeld 0,52 opvangplaats per jongere in de buurt van De Fakkel Roosendaal is.
Heel even geduld alsjeblieft...
de gegevens over de kinderopvang
in de buurt van de school worden geladen!
Deze 10 kinderopvanglocaties zijn het meest dichtbij De Fakkel Roosendaal beschikbaar (bekijk de volledige lijst voor de gemeente Roosendaal):
Naam | Aantal plaatsen | Type | Adres |
---|---|---|---|
Domino | 64 | KDV | Jan Sluijtersstraat 2 Roosendaal |
Domino | 44 | BSO | Jan Sluijtersstraat 2 Roosendaal |
Don Bosco | 16 | BSO | Van Goghlaan 9a Roosendaal |
de Appel | 32 | KDV | Van Goghlaan 9b Roosendaal |
Kindercentrum De Blokkentrein | 35 | KDV | Boulevard Antverpia 9 Roosendaal |
Blokkentrein | 30 | BSO | Boulevard Antverpia 9 Roosendaal |
de Blokwei | 16 | KDV | Boulevard Antverpia 9a Roosendaal |
Doppido | 56 | KDV | Kloosterstraat 15 Roosendaal |
Doppido | 70 | BSO | Kloosterstraat 15 Roosendaal |
Singeltuin | 34 | BSO | Burg Prinsensingel 87 Roosendaal |
Naast de kwalitatieve kanten van de schoolkeuze vind je op AlleCijfers.nl de 'harde' 'statistische' informatie verzameld. De gegevens zijn hierbij afkomstig uit meer dan 25 verschillende open data bron bestanden met cijfers en andere informatie over het primair onderwijs in Nederland. Zie deze bronbeschrijving.
Bronnen basisscholenOverzicht van vestigingen met het schoolbestuur Het Driespan:
Vestiging 02RH00: Het Berkenhofcollege
Vestiging 02RH01 (deze pagina): De Fakkel Roosendaal
Vestiging 02RH02: Het Aventurijncollege
Vestiging 02RH12: De Kei Breda
Vestiging 02RH13: De Singel SO
Vestiging 02RH14: Het Brederocollege
Vestiging 02RH15: Het Olivijncollege
Vestiging 02RH16: Brederocollege
Bekijk het overzicht van alle basisscholen in de woonplaats Roosendaal op de overzichtspagina voor primair onderwijs in de woonplaats Roosendaal.
En bekijk ook de regionale informatie uit de omgeving van (Voortgezet) Speciaal Onderwijs De Fakkel Roosendaal op de buurtpagina voor Scherpdeel.
Er zijn natuurlijk aspecten bij een schoolkeuze die zich niet in cijfers laten vertalen. Zoals de klik met de leerkrachten en andere ouders, de sfeer, de cultuur, het gebouw, de wijze waarop een school om gaat met individuele leerlingen en ieders eigen talenten,... Daarnaast speelt reistijd een rol en kun je een keuze maken voor je geloofsovertuiging: Christelijk, Reformatorisch, Rooms Katholiek, Islamitisch, openbaar... En dan heb je nog de verschillende visies binnen het onderwijs: Montessori, Dalton, Freinetschool...
Bedenk bij alle cijfers alsjeblieft dat de situatie voor iedere school anders is. En dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Het nadeel van teveel cijfers, standaards en inspecties in het huidige schoolsysteem is dat alle kinderen langs dezelfde lat worden gelegd en worden ingedeeld in 'lage en 'hoge' niveaus. De diversiteit aan talenten, interesses en capaciteiten van de leerlingen wordt hierdoor soms tekort gedaan. Daarom kan er ook verschil bestaan tussen het middelbareschoolniveau op basis van de eind toets score en de schooladviezen en uitstroom naar bijvoorbeeld het VMBO, de HAVO of het VWO. De schoolkeuze wordt namelijk in de eerste plaats bepaald door het schooladvies van de leerkracht, dit is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Het resultaat op de eindtoets staat op de tweede plaats.